תרמוגרפיה שד – בדיקה לגילוי מקדים של סרטן השד

תרמוגרפיה שד מאפשרת לראות ולנתח את דפוס החום והטמפרטורה הקיים ולחפש חריגות. בדיקת תרמוגרפיה לא מלווה בסיכון לקרינה שכן היא לוכדת רק את קרינת האינפרא אדום הנפלטת מהגוף, והיא נעשית ללא כאבים כלל. יתרונה הגדול של בדיקה זו לגילוי מוקדם של סרטן השד טמון בעובדה שתרמוגרפיה בוחנת את השינויים הפיזיולוגיים המתרחשים בגוף בשילוב ניתוח אובייקטיבי יותר להערכת סיכון פוטנציאלי להיווצרות סרטן שד.

חשיבותה ומשמעותה של תרמוגרפיה רפואית

גילוי מוקדם של סרטן השד משפר את סיכויי ההישרדות, מגדיל את אפשרויות הטיפול הפוטנציאליות ומסייע להארכת תוחלת החיים של המטופלות. ישנן מספר בדיקות וטכניקות לאבחון סרטן שד כמו ממוגרפיה, הדמיית תהודה מגנטית (MRI) ואולטרסאונד. עם זאת, הרגישויות והספציפיות שלהם אינן אופטימליות, במיוחד כאשר מדובר על השדיים, אשר הינם איבר רקמתי צפוף.

תרמוגרפיית שד אינפרא אדום היא בדיקה משלימה אשר יכולה לאתר סימנים מוקדמים של סרטן השד. למרות חשיבותה ומשמעותה באבחון המחלה, עד היום הצלחתה הייתה מוגבלת ומוטלת בספק אולם מאז השיפור של גלאי אינפרא אדום, תרמוגרפיית השד הפכה להיות תחום מחקר פעיל ונעשה בה שימוש הולך וגובר. 

 

איך עובדת בדיקת תרמוגרפיה שד?

הרעיון של תרמוגרפיה של השד הוא למדוד את טמפרטורת פני השטח של השדיים באמצעות מצלמת אינפרא אדום וזיהוי אזורים של טמפרטורה לא טיפוסית. הבדיקה פותחה לאחר שנצפו מספר עדויות לכך שסרטן השד משנה את התפלגות הטמפרטורה הנורמלית, כך שעלולה להיראות עליית טמפרטורה  מסוימת ליד אתר הגידול, בהשוואה לאזור הנגדי של השד שנמצא ללא גידול.  עלייה בטמפרטורת האתר קשורה גם, בין היתר לזמן הכפלת הגידול ולפעילות המטבולית. 

תרמוגרפיה משתמשת במדידת הקרינה האינפרא אדומה הנפלטת מהגוף, מתוך העובדה שכל עצם מעל טמפרטורת האפס פולט קרינה תרמית. מכיוון שידוע  שגוף האדם פולט קרינה באורכי גל של בין 2 ל 20 מיקרומטר אורך הגל יהיה קשור לטמפרטורה של העור. המצלמות החדשניות יוכלו לתת תמונה ברורה של טמפרטורת האזור ולזהות אפילו שינויים מינורים. 

מה אומרות תוצאות הבדיקה?

בקרב נשים ללא גידולים, טמפרטורת פני השטח של שני השדיים תהיה סימטרית (או לפחות תיראה כך ברמת קירוב מספקת). כאשר יש גידול או תופעה כמו פיברוזיס, דלקת, זיהום או גידול שפיר, כבר לא תיראה סימטריה וטמפרטורת פני השטח תשתנה. ישנם גורמים נוספים שישפיעו על טמפרטורת פני השטח של השדיים כמו הריון, הנקה, צריכת הורמונים ומחזור. עם זאת, גורמים אלה נוטים

להשפיע על שני השדיים באופן שווה.

שינויי הטמפרטורה הנגרמים על ידי גידולים נובעים משני גורמים עיקריים. הגורם הראשון גורס שהגידולים פעילים יותר מבחינה מטבולית בהשוואה לרקמה בריאה והגורם השני נובע מהעובדה שגידולים קשורים להיווצרותם של כלי דם חדשים (אנגיוגנזה) שיוכלו לקיים אותם ולאפשר צמיחה מואצת. שני הגורמים הללו גורמים לטמפרטורה גבוהה יותר, ולכך שהחום העודף שנוצר בגידול 

מתפזר לרקמה שמסביב. 

איפה עושים תרמוגרפיה ויתרונות הבדיקה

תרמוגרפיה יכולה להיעשות במסגרת המרכזים הרפואיים של מדיטון, כ בדיקות סקר תקופתיות בהתאמה אישית לנשים. מכיוון שרשת מרפאות מדיטון משתפת פעולה עם מעבדות ומכונים גדולים, תוכלו למצוא אצלנו את הבדיקות, המכשירים והכלים החדשניים ביותר. בנוסף, במדיטון תוכלו להיות בטוחים שאתם מקבלים את הניתוח והאנליזה של הרופאים המומחים והמקצועיים בתחומם.

 

לבדיקה זו, אשר חייבים להזכיר שהיא רק משלימה לבדיקות ממוגרפיה ובדיקות סקר מניעה אחרות, ישנן יתרונות רבים. חלק מהיתרונות כוללים, בין השאר, את העובדה שזהו הליך לא פולשני ללא מגע שאינו כולל דחיסה של השד, אינו כרוך בחשיפה לקרינה, ולכן נשים יכולות להשתמש בו בבטחה לאורך זמן. כאשר משתמשים בבדיקה זו לצד ממוגרפיה, היא יכולה לספק לרופאים מידע נוסף שיסייע באבחנה והיא אף תהיה יעילה למקרים בהם השדיים נמצאו עם רקמה צפופה או במקרים של שתלים. כמו כן, שינויים הורמונליים ווסתיים אינם משפיעים על ההליך או על התוצאות, כך שניתן לבצע את הבדיקה בכל יום מימי החודש.

לסיכום

נשמח לענות במדיטון על כל שאלה שעולה ומציקה בקשר לבדיקת תרמוגרפיה שד מחיר ובקשר להליך כולו, כיצד הוא מתבצע, היכן ועל ידי מי. באפשרותנו לספק לכם את השירותים הגבוהים ביותר, תוך שירותיות ורגישות מרבית.

למידע נוסף על בדיקות הסקר המוצעות ברשת ‘מדיטון’ – לחצו כאן.