מכון לבדיקות ספורט – בדיקות רפואיות לכדורגל ועוד

ביצוע בדיקות רפואיות במכון לבדיקות ספורט נועד לאפשר לכל אדם המבצע פעילות גופנית לסוגיה, ללמוד על יכולותיו הספורטיביות והמצב הפיזיולוגי שלו. מדובר בידע חשוב החיוני מאוד לשיפור יעילות האימונים, השגת היעדים הספורטיביים בצורה אופטימלית ומניעת פציעות. אין זה מקרי שבחוק הספורט בדיקות רפואיות הן תנאי סף להשתתפות בתחרויות ספורטיביות, ובכלל זה בדיקות רפואיות לכדורגל. אולם אף שבעבר בדיקות לספורטאים נחשבו כנחלתם של אתלטים מקצועיים בלבד, הרי שכיום הן זמינות גם לספורטאים חובבים, כאשר מכונים רפואיים מציעים בדיקות גם לליגות מקומות עבודה ולכל אדם פרטי שמעוניין לשלב פעילות גופנית בשגרת חייו באופן המותאם אישית ליכולותיו ומגבלותיו.

 

אילו סוגים של בדיקות ניתן לבצע במכון ספורט?

להלן סוגי בדיקות הספורט שמומלץ לספורטאים חובבים ומקצועיים כאחד, לעבור כיום:

  1. בדיקת אק”ג במנוחה:

בדיקה זו מתבצעת בעזרת מכשיר אלקטרוקרדיוגרם אשר מודד ומתעד את הגלים החשמליים המיוצר בלב. ביצוע הבדיקה במנוחה מאפשר זיהוי של דפוס הפולסים האישי של כל נבדק ומדידה של קצב הלב וההולכה החשמלית שלו. אופי הגלים החשמליים מאפשר זיהוי של הפרעות קצב מולדות או הפרעות בהתהוות. זהו הסטנדרט הבינלאומי לבדיקת מצב הלב ותקינותו.

  1. בדיקות ארגומטריה:

אלו הן בדיקות מאמץ המודדות את יכולתו של הגוף לבצע פעולות מאמצות, תוך כדי מעקב רציף אחרי מדדי הנבדק ובהם הדופק, לחץ הדם שלו וקצב הלב. בדיקה זו מבוצעת בזמן שהנבדק רץ על הליכון או רוכב על אופני כושר. בבדיקה הארגומטרית ניתן לזהות כיצד הגוף מגיב למאמץ מסוגים שונים, את מצב הכושר של הנבדק, חריגות בלחץ הדם של הנבדק, את קיומן של הפרעות קצב בלב או בעיות בהולכה החשמלית. גם תגובה אסטמטית למאמץ, ניתנת לזיהוי באמצעות בדיקת מאמץ כזו, וכן תגובה מטבולית חריגה ושאר בעיות בריאותיות שקשה לאבחן כשהנבדק מצוי במנוחה.

 

  1. בדיקת סח”ח (סף חומצות חלב):

בדיקה זו נועדה לזהות את ספי האימון של הנבדק לפי דופק, מהירות והספק בוואטים, הנמדד במבחן הנסיעה על אופני הכושר. בדיקה זו מבוצעת במקטעים נפרדים של 3 דקות, שבכל אחד מהם הנבדק נדרש לרוץ על הליכון או לרכוב על אופניים ולהעלות בתום המקצה את מהירות הריצה / הרכיבה, או את ההתנגדות של המכשיר. בתום כל אחד ממקטעי הבדיקה הללו, לוקחים מהנבדק דגימת דם קפילרית מהאצבע שבאמצעותה מודדים את ריכוז חומצת החלב בגופו. ממצאי בדיקה זו מאפשרים לקבוע מהו הסף האנאירובי של הנבדק, ממנו נגזרות רמות הדופק במאמץ, האידיאליות עבורו באופן פרטני. הסף אנאירובי הוא הטווח בו דרישת השרירים לחמצן עולה על יכולתו של הגוף לספק אותה, או לחילופין – המהירות הכי גבוהה שבה יכול הנבדק להתמיד לאורך זמן.

  1. בדיקת RMR (קצב חילוף החומרים במנוחה):

זוהי בדיקה מטבולית, שנועדה למדוד בצורה מדויקת את כמות הקלוריות שגוף הנבדק שורף במשך 24 שעות ואת הרכב המזון שהגוף מנצל להפקת אנרגיה. תוצאותיה של הבדיקה הזו, מסייעות בבנייתה של תכנית תזונתית מותאמת אישית ומדויקת עבור הנבדק, שבאמצעותה הוא יוכל להגיע למשקל והרכב הגוף האידיאליים עבורו, תוך התאמת התפריט שלו לפעילות היומיומית שהוא מבצע.

בדיקת ה- RMR מתבצעת לאחר צום לילי ומנוחה מפעילות ספורטיבית, והיא אורכת כחצי שעה בשכיבה. תוצאותיה מאפשרות לנבדק לגלות את קיומן של הפרעות מאבליות ולפנות לייעוץ תזונתי ספציפי ומפורט שיותאם לו ולמצבו הגופני, באופן פרטני.

ממצאי הבדיקה תומכים גם בבניית תוכנית אימונים מותאמת אישית למתאמן ובמיקסום ההצלחה בשינוי הרכב הגוף והגעה ליעדי כושר ומשקל מוגדרים, באופן ממוקד ויעיל שמתאים לקצב המטבולי האישי של הנבדק.

 

היכן ניתן לבצע בדיקות ספורט ליחידים או קבוצות?

רשת מרפאות מדיטון ידועה ומאושרת על ידי משרד הבריאות כתחנה לרפואת ספורט המורשה בביצוע בדיקות גופניות ללקוחות פרטיים, בדיקות רפואיות לליגות מקומות עבודה, בדיקות עבור אגודות ספורט וכן למען מועדוני ספורט בכל הארץ. הבדיקות המוצעות לציבור במכוני מדיטון, מתבצעות בידי צוות רפואי מקצועי ומיומן, תוך התחשבות באופי הפעילות הגופנית שכל נבדק/ת עוסק/ת בה, בדפוסי הפעילות ובמגבלות האישיות, ומניבות תוצאות אמינות, מדויקות ומועילות בצורה יוצאת דופן.

למידע נוסף על בדיקות הספורט במרפאות מדיטון ותיאום תור – לחצו פה.