בדיקת דם לחוסר איזון הורמונלי – מה חשוב לדעת

הורמונים הם כימיקלים המיוצרים על ידי בלוטות במערכת האנדוקרינית אשר ממלאים תפקיד קריטי בוויסות תפקודי הגוף. רמות ההורמונים משתנה עם הגיל, כך שככל שאנו מזדקנים רמת ההורמונים תרד ואנו עלולים לחוות מצב של חוסר איזון הורמונלי. עם זאת, חוסר איזון הורמונלי עלול להתרחש בכל גיל ושלב בחיים לאור מחלה או הפרעה בסיסית אחרת. בדיקת איזון הורמונלי תוכל לסייע לנו לדעת מה קורה בגופנו כך שנוכל לקבל החלטה מושכלת לגבי המשך טיפול.

מהו חוסר איזון הורמונלי ומהם התסמינים?

חוסר איזון הורמונלי מתרחש כאשר נוצרת כמות לא נכונה של הורמון על ידי המערכת האנדוקרינית, בין אם מדובר על כמות מועטה או מוגברת. הריון או גיל המעבר הינם סיבות שכיחות ליציאה מאיזון, אולם הוא עלול להתרחש גם בקרב גברים וילדים בכל גיל.

התסמינים המלווים חוסר איזון הורמונלי יהיו תלויים בסוג ההורמון וברמה הנדרשת או הצפויה שלו. עם זאת, ניתן לדבר על תסמינים שכיחים של חוסר איזון הורמונלי אשר כוללים, בין השאר, עייפות,

שינויים במצבי הרוח, נרגנות וחרדה, דיכאון, הפרעות בריכוז ובזיכרון, עלייה או ירידה במשקל, שינויים בתיאבון, צפיפות עצם מופחתת, רגישות לשינויי טמפרטורה, קשיי שינה, חשק מיני מופחת, אי פוריות, חוסר סדירות וסתית, עור יבש או שמן, איבוד שיער, גלי חום ו/או הזעות לילה, שינויים בקצב הלב ו/או לחץ הדם.

מה גורם לחוסר איזון הורמונלי?

באופן כללי, חוסר איזון הורמונלי נגרם כתוצאה מתפקוד לקוי של הבלוטות המייצרות הורמונים. הסיבה המדויקת לחוסר האיזון ההורמונלי תלויה בתשובה לשאלה איזה הורמון יצא מאיזון. לדוגמה, רמה גבוהה מדי או מועטה מדי מהורמון בלוטת התריס מצביע על תפקוד לקוי של בלוטת התריס, בעוד שחוסר איזון ברמות האינסולין והגלוקגון עלולות להצביע על הפרעה בלבלב.

הזדקנות, מתח, חוסרים תזונתיים ותרופות מסוימות יכולים גם הם לתרום להתפתחות חוסר איזון הורמונלי. במקרים אחרים, תופעה זו עלולה להיגרם ממגוון מחלות בסיסיות, לרבות הפרעות גנטיות והפרעות אנדוקריניות .ישנם סוגים רבים ושונים של הפרעות אנדוקריניות, כשרבות מההפרעות הנפוצות ביותר נוגעות לתפקוד לא תקין של הלבלב, בלוטת התריס, יותרת הכליה וההיפופיזה. בארצות הברית, ההפרעה האנדוקרינית הנפוצה ביותר היא סוכרת. הפרעות אנדוקריניות אחרות הן: מחלת אדיסון, אי ספיקת יותרת הכליה, תסמונת קושינג, מחלת גרייבס או השימוטו, היפוגליקמיה/היפרגליקמיה, היפוגונדיזם (רמות נמוכות של טסטוסטרון), היפותירואידיזם או יתר פעילות בלוטת התריס, נאופלזיה אנדוקרינית (MEN), תסמונת מטבולית, אוסטאופורוזיס ותסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS). 

על בדיקות האבחון

מכיוון שהסיבות והתסמינים של חוסר איזון הורמונלי כה מגוונים, יש לנטר את רמות ההורמונים שלכם באמצעות בדיקות דם. בדיקות דם חוסר איזון הורמונלי משמשות ככלי אבחוני ראשוני כדי לזהות חוסר איזון של הורמונים בזרם הדם. בדיקות אלו יכולות להתבצע במעבדות המקצועיות והמומחיות בכל סניפי מדיטון.

בדיקות דם משמשות בדרך כלל לבדיקת רמות ההורמונים של בלוטת התריס, והורמונים כמו אסטרוגן, טסטוסטרון וקורטיזול. בדיקות שתן, בדיקות רוק ובדיקות הדמיה לעומת זאת עשויות  לשמש גם לאבחון הפרעות אנדוקריניות אחרות. בכל מקרה בו חווים תסמינים מתמשכים ויוצאי דופן, דרך הפעולה הטובה ביותר היא להיבדק לאיתור חוסר איזון הורמונלי.

חשיבותה ומשמעותה של בדיקת דם לחוסר איזון הורמונלי

חוסר איזון הורמונלי הוא גורם משמעותי אשר משפיע על הבריאות הפיזית, הרגשית והקוגניטיבית, ומאיץ את תהליך ההזדקנות. כל הבעיות ההורמונליות הללו עלולות לגרום, לירידה באיכות החיים כמו גם להתפתחות מחלות נלוות. ניתן לטפל בחוסר האיזון באופן יעיל למדי ברוב המקרים, לבטל את ההשלכות ולהקל על הסימפטומים. כך למשל ניתן לנרמל את רמות הורמוני הלחץ באמצעות דיאטה, פעילות גופנית וטכניקות רגיעה שונות, בעוד שחוסר איזון בהורמוני המין אצל גברים ונשים מטופלים לרוב בטיפול הורמונלי חלופי.

למרבה הצער, חוסר איזון הורמונלי לרוב אינו מזוהה על פי תסמיניו, מכיוון שלפעמים הם נדמים כמו תסמינים טבעיים של הזדקנות והתבגרות. מסיבה זו, מעקב אחר רמות ההורמונים באמצעות בדיקות דם רגילות הוא כה קריטי ומשמעותי. 

לסיכום

מדיטון, הינה רשת מרכזים רפואיים בפריסה ארצית, בה תוכלו למצוא את בדיקות הדם ובדיקות הסקר שיוכלו לסייע לכם, הן באבחון והן בהחלטה על המשך הטיפול אם נדרש. 

למידע נוסף על בדיקות סקר המוצעות ברשת מרפאות מדיטון – לחצו כאן.